Vakantie Frankrijk - Normandie

01 08 12 22:28 by Erik
Deze zomer zijn we voor het eerst wat verder weg geweest voor onze zomervakantie, eerst een week naar Normandie bij de invasiestranden en daarna nog een week naar Bretagne.
De foto's van de eerste week zijn nu uitgezocht en online gezet, de tweede week volgt hopelijk snel.

Alle 203 foto's van die week kun je hier bekijken.
Een selectie van de foto's, ongeveer 80, vindt je achter
deze link.

In Normandie zaten we in de Calvados streek, in een Gite in het kleine plaatsje Saint Germain du Pert. Dit ligt op een 10km van de kust in de streek waar in 1944 tijdens D-Day de landingen plaatsvonden om Europa te bevrijden. We zaten vrij dicht bij Isigny sur Mer, waar we ons brood kochten en andere inkopen deden.

In grote lijnen hebben we die week de volgende plaatsen bezocht:
30 Juni - Aankomst in Saint Germain du Pert. 's Morgens om 8:00 uur zijn we vertrokken en 's middags iets voor 17:00 uur kwamen we aan. We dachten dat we er pas om die tijd in konden, maar dat bleek achter 2 uur eerder te zijn. Rustig aan gereden met dakkoffer op de auto en veel gestopt onderweg, onder andere bij de prachtige brug bij Le Havre: de Pont du Normandie. 's Avonds nog gauw even inkopen gedaan bij de LidL in Isigny sur Mer om daarna te eten bij de MacDonalds......
1 Juli - Zondagmiddag zijn we naar het strand gereden tussen Isigny sur Mer en Grandcamp Maisy (Parcs du Huitre). Hier heb je een mooi uitzicht over de Bays de Veys die voor het grootste gedeelte droog valt bij Eb en waar heel veel oesters gekweekt worden. Vanaf het strand loop je zo tussen de oesterbanken door. Op het strand vonden we prachtige schelpen, onder andere grote Sint Jakobsschelpen waar Danielle thuis een paar mooie creaties mee gemaakt heeft. Daarna nog even de haven en pier van Grandcamp Maisy bekeken en naar ons huisje gereden. Die avond toen de kinderen sliepen heb ik nog een wandeling van 5km gemaakt door het moerasgebied waar ons huisje aan stond: klein stukje van het Marais de Contentin et du Bessin.
2 Juli - 's Maandags was er slecht weer opgegeven en zijn we daarom naar Cherbourg gereden (uurtje) om daar Cite de la Mer te bezoeken: dit is een oud treinstation van waaraf in 1912 ook de Titanic vertrokken is en wat nu omgebouwd is tot een Aquarium en museum. Hier lag nog een grote onderzeeer om te bezoeken, maar daarvoor moest je 5 zijn en dus mocht Merijn er niet in. De visjes vielen wat tegen, maar het was leuk om te zien. Ook de expositie van de Titanic was boeiend. We hebben nog een "bijzondere" ervaring gehad door in een soort avonturen-film mee te doen, waarbij je door verschillende ruimtes ging in een groep en er een soort film afgespeeld werd waarbij ze net deden of jij getraind werd om onder water te duiken. Dit eindigde met een een 'tochtje' in een onderzeeer die alle kanten op bewoog en waar op het 'raam' de film afgespeeld werd alsof je heel diep onder water ging. Best spannend, maar de jongens vonden het heel leuk. Daarna nog even rondgekeken in Saint Mere Eglise, waar tijdens D-Day een parachutist landde in de kerktoren, ook verfilmd in de bekende film "de langste dag". Die parachute hangt er nu nog en was wel bijzonder om te zien. Die dag inderdaad ook veel regen gehad.
3 Juli - Dinsdags zijn we naar een bekende rots gegaan waar tijdens de landing hevig gevochten is: Pointe du Hoc. Men klom hier, na maanden trainen om via een rots vanuit zee aan te vallen, met 200 mariniers naar boven om de kanonnen uit te schakelen. Toen de rots veroverd was bleek dat de kanonnen er niet stonden en men 100 man verloren was voor niets. Nu is dit een groot monument, wat we helaas in de regen moesten bezichtigen. Daarna doorgereden naar Omaha beach, het strand waar de meeste slachtoffers gevallen zijn en waar erg veel gevochten is. Een groot breed zandstrand met duinen er achter, waar nu een groot monument bij staat, waar net op dat moment een 8-tal bussen met Amerikaanse jongeren waren die een aantal toespraken kregen. Daar ook gelunched en toen doorgereden naar de Amerikaanse begraafplaats iets verderop waar nog steeds zo'n 14.000 soldaten begraven liggen. Dit is officieel Amerikaans grondgebied en heel erg netjes onderhouden. Boven in de duinen aan de zee gelegen, een heel indrukwekkende ervaring.
4 Juli - Die Woensdag zijn we rustig begonnen en na de lunch een stukje landinwaarts gereden om chateau Colombieres te bezoeken. Dit kon alleen onder begeleiding omdat er nog mensen wonen en aangezien we de enige waren hadden we een prive tour. Leuk om te zien en vooral boeiend om de achtergrond van de streek te horen. Hoe William de Veroveraar rond 1050 daar kastelen liet bouwen ter bescherming van het land, aan de rand van grote moerassen die bij de zee begonnen. Daarna wilden we om 15:30 een cider boerderij bezoeken omdat deze streek daar bekend om staat, maar toen we aankwamen bleek de enige rondleiding van de week al een uur eerder begonnen te zijn...... Gelukkig konden we de proeverij nog wel meemaken en we hebben daarna nog een flesje Cider en een fles Calvados (47%) gekocht. De boerderij lag op 1 kilometer van de Duitse begraafplaats die we toen ook nog maar bezocht hebben. Deze 'Soldaten Friedhof' zag er heel anders uit als de Amerikaanse: minder goed onderhouden en heel somber, op zich wel toepasselijk en goed om ook deze kant van de oorlog eens gezien te hebben. Aangezien het de hele middag al regende maar weer lekker naar ons huisje gegaan.
5 Juli - Op Donderdag zijn we naar Bayeux gereden, een grote stad zo'n halfuur bij ons vandaan. Deze stad is bij de bevrijding niet echt beschadigd omdat men de stad de eerste dag al ingenomen had vanaf de stranden Juno Beach, Gold Beach en Sword Beach. Hier hangt ook het grote wandkleed uit 1075 van William de Veroveraar maar dat hebben we niet bezocht. Wel de prachtige kathedraal midden in de stad, waar toevallig een replica van een deel van het wandkleed werd getoond. Ook in de stad zelf rondgelopen waar nog een aantal hele oude huizen stonden, bijzonder om te zien. Daarna richting de kust gereden naar het plaatsje Arromanches. Tijdens de bevrijding is hier een hele grote kunstmatige haven gemaakt met pontons die er nu nog steeds te zien zijn. Tijdens de eerste maanden zijn daar 250.000 soldaten aan land gekomen! Daar kon je nog heel goed zien hoe zo'n grote operatie dit geweest moet zijn toen; onvoorstelbaar! Helaas hadden de jongens geen zin om het museum daar te bezoeken dus zijn we maar met onze scheppen naar het strand gegaan waar zelfs de zon er nog even door kwam en zij zich super vermaakt hebben.
6 Juli - Vrijdag al weer, de laatste dag voordat we doorreizen naar Bretagne. We zijn die dag naar de Bays de Veys gereden om daar de natuur en de baai te bekijken en een glimp op te vangen van de 'zeekalveren' (soort zeehonden). Die hebben we helaas niet gezien en aangezien er hele grote buien aankwamen zijn we toen doorgereden naar Utah beach, iets noordelijker. Hier was een groot museum, maar omdat het zonnetje er net door kwam en we de zwemspullen voor de jongens en een kleed bij ons hadden zijn we lekker op het strand gaan zitten en hebben we ons daar prima 2 uurtjes vermaakt. Schelpen zoeken, een dam bouwen om het water tegen te houden en lekker een eindje de zee in. Dit allemaal met grote donkere wolken verderop langs de kust! Totdat in een paar minuten tijd de wind 180 graden draaide en ineens vanaf de zee kwam! Toen werd het plotseling koud en hebben we de spullen ingepakt om naar huis te gaan. 's Avonds de auto ingepakt om de volgende morgen rustig te kunnen vertrekken.
7 Juli - Zaterdag en tijd om te vertrekken. Om 10:00 uur zijn we vertrokken richting Bretagne met een tussenstop van zo'n 5 uur in een dierentuin omdat we pas om 17:00 uur in het volgende huisje konden. Die foto's volgen nog binnenkort.

Al met al een week waar het weer niet mee zat, maar we toch veel gezien en gedaan hebben.

I think you have noted some very interesting points , appreciate it for the post.
Joseph (Email) (URL) - 21 12 16 - 17:24

Persoonlijke info onthouden?

Emoticons / Textile
  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.